tag:blogger.com,1999:blog-91156446058333841382024-03-13T21:16:17.380+01:00X de XavierUnos y ceros. A veces, en el orden adecuado.-Xvhttp://www.blogger.com/profile/12954073038736466058noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-9115644605833384138.post-8882692453714386742010-05-18T08:05:00.003+01:002010-05-18T08:35:51.531+01:00OpenID<div>I'm a happy new user of <a href="http://myopenid.com/">http://myopenid.com</a>. </div><div><ul><li>Registration was very simple</li><li>The OpenID urls you get are nice (yourchoice.myopenid.com)</li><li>It supports multiple personas, i.e. during the signon process, you can choose differents sets of personal information to share with the requesting site</li><li>You get a detailed account activity report</li></ul></div><div>Out of laziness, I've been resisting for years to get a proper OpenID account. Sometimes I've been using the one provided with blogger.com; others, my Flickr photostream url. And then sometimes I've signed up to places using my google or twitter accounts. In fact, a site requesting access to my list of contacts during registration with my google account has been the trigger to take care of this.</div><div><br /></div><div><a href="http://intertwingly.net/blog/2007/01/03/OpenID-for-non-SuperUsers">Two html lines</a> have allowed me to use a vanity url (<a href="http://els.verg.es/xavier">http://els.verg.es/xavier</a>) and to avoid getting married to myopenid.com</div>-Xvhttp://www.blogger.com/profile/12954073038736466058noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9115644605833384138.post-23475222867706020892009-03-16T16:24:00.003+01:002009-03-16T17:03:57.867+01:00Historia aburridísima de un SMS, un pesao y la Agencia Española de Protección de DatosEl 11 de febrero Telefónica me envía un SMS<br /><blockquote>Publi: Llama al xxxxx de Telefonica para lo que necesites; telefonos, direcciones, taxis, trafico, el tiempo, como llegar,... Fin publi SMS 900502020</blockquote>¿Saben mi móvil? Maniático de la privacidad, decido ponerme en contacto con la Agencia Española de Protección de Datos a través de su web:<br /><blockquote>He recibido de Telefónica un SMS de publicidad en mi teléfono móvil. Nunca he sido cliente de Telefónica con ese número. La única relación que ese número ha tenido con ellos es que una vez lo di como teléfono de contacto para una avería en mi línea fija.<br />¿Es esto legal? Gracias.</blockquote>Un mes después, recibo del Jefe del Área de Atención al Ciudadano la respuesta que transcribo a continuación y que no me parece especialmente útil para decidir cuáles han de ser mis siguientes pasos. Eso si, el Jefe de Área me saluda atentamente, lo que le agradezco. Game over.<br /><br /><blockquote> En relación a su consulta se le informa de lo siguiente:<br /><br />La legislación vigente en materia de protección de datos (Ley Orgánica 15/1999), reconoce una serie de derechos a los ciudadanos, como son el derecho de acceso, rectificación y cancelación de sus datos personales. El ejercicio de los mismos es personalísimo, y debe, por tanto, ser ejercido directamente por los interesados ante cada uno de los responsables/titulares de los ficheros automatizados, (salvo en el caso de menores de edad o incapacitados o salvo poder expreso y por escrito del titular de los datos y fotocopia de los dos DNI) lo que significa que el titular de los datos puede dirigirse a cada una de las empresas u organismos públicos, de los que sabe o presume que tienen sus datos, solicitando información sobre qué datos tienen y cómo los han obtenido (derecho de acceso), la rectificación de los mismos, la cancelación de los datos en sus ficheros (derecho de cancelación) o la oposición a que traten sus datos para un uso o fin determinado (derecho de oposición). En este caso, deberá dirigirse directamente al responsable del fichero en donde se encuentren sus datos personales, utilizando cualquier medio que permita acreditar el envío y la recogida de su solicitud, para el ejercicio de sus derechos, acompañando copia de su D.N.I. e indicando el fichero o ficheros a consultar.<br /><br />La Agencia Española de Protección de Datos no dispone de los datos de los ciudadanos.<br /><br /> Si en el plazo de un mes para el derecho de acceso (y diez días hábiles en el resto de los derechos) desde la recepción de la solicitud en la sede del responsable del fichero, ésta no ha sido atendida adecuadamente, podrá dirigirse a la Agencia con copia de la solicitud cursada y de la contestación recibida (si existiera), para que ésta Agencia, a su vez, se dirija a la empresa designada con el objetivo de hacer efectivo el ejercicio de sus derechos.<br /><br /> El derecho de acceso no puede ejercitarse a intervalos inferiores a 12 meses, salvo que exista un interés legitimo al efecto (articulo 15.3 de la LOPD).<br /></blockquote>-Xvhttp://www.blogger.com/profile/12954073038736466058noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-9115644605833384138.post-78986214060338587692008-09-01T20:58:00.003+01:002008-09-01T21:11:16.898+01:00My bank's money and my identityHilarious and insightful <a href="http://www.youtube.com/watch?v=CS9ptA3Ya9E">radio sketch</a> (2 minutes) by <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Mitchell_and_Webb">Mitchell and Webb</a> on <a href="http://iandavis.com/blog/2008/04/identity-theft-its-not-your-problem">identity theft</a><br /><object height="344" width="425"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CS9ptA3Ya9E&hl=en&fs=1"><param name="allowFullScreen" value="true"><embed src="http://www.youtube.com/v/CS9ptA3Ya9E&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" height="344" width="425"></embed></object><br />via <a href="http://www.schneier.com/crypto-gram-0808.html">Bruce Schneier's Crypto-Gram</a>-Xvhttp://www.blogger.com/profile/12954073038736466058noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9115644605833384138.post-12283143575993617362008-08-05T17:16:00.003+01:002008-08-05T17:27:14.666+01:00Gmail will automatically invite some contacts<a href="http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=29795&cbid=h9lf9utlxbzx&src=cb&lev=answer">Gmail will automatically invite some contacts</a><br /><blockquote><span style="font-style: italic;">If there are other Gmail users whom you frequently email, you'll be able to chat and see each other online without having to send an invitation</span>.</blockquote>This wasn't the default setting some time ago, now it is, and I think it shouldn't be. To make it worse, <a href="http://groups.google.com/group/Gmail-Help-Chats-and-Contacts-en/browse_thread/thread/743d289079e9f429/8abdd902f3f815c1?lnk=raot">disabling this behaviour is not reliable</a>. My privacy is not happy.-Xvhttp://www.blogger.com/profile/12954073038736466058noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9115644605833384138.post-29040704063020284922006-12-19T15:44:00.000+01:002006-12-19T15:45:16.905+01:00My story about youFrom Bob Blakley's <a href="http://notabob.blogspot.com/2006/01/on-absurdity-of-owning-ones-identity.html"> On The Absurdity of "Owning One's Identity"</a>:<br /><blockquote><br />There are lots of versions of your identity out there, but we'll lump them into two broad categories: <span style="font-weight: bold;">your reputation</span> (the story others tell about you), and <span style="font-weight: bold;">your self-image</span> (the story you tell about yourself).<br />(...)<br />Your reputation is my story about you. You can't own this by definition; as soon as you own it, it's no longer my story about you; it instantly becomes an autobiography instead of a reputation.<br />(...)<br />In principle, controlling the information that makes up your self-image seems easy - you just choose what you tell to whom, and under what conditions. (...) You value your privacy, of course, but you also value other things, like the ability to get a credit card and the ability to travel on airplanes. (...) You have a choice between getting a credit and controlling information about yourself - if you want the credit, you have to give up information somebody else chooses, and you have to do it on somebody else's terms.<br /></blockquote><br />I learned about <a href="http://notabob.blogspot.com/">Ceci n'est pas un Bob</a> when he <a href="http://notabob.blogspot.com/2006/08/we-interrupt-this-program.html">recently left ibm</a>. Good reading if you are interested in identity, privacy, security and risk; and everyone should have at least a mild interest in them. Although I confess that I often skip Bob Blakley and <a href="http://www.schneier.com/blog/">Bruce Schneier</a> when checking my feeds; as <a href="http://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Watterson">Calvin says</a> (*), "<span style="font-style: italic;">Reality continues to ruin my life</span>", and I often don't feel like having my life ruined by their uncomfortable reality reports.<br /><br />(*) It is always a good thing to keep Calvin and Hobbes quotes at hand.<br /><br />(Post written while trying to cope with the huge frustration of seeing someone spreading a false and damaging story about me. Yuk.)-Xvhttp://www.blogger.com/profile/12954073038736466058noreply@blogger.com3